Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Weronika Plińska

dr Weronika Plińska

Katedra Nauk o Sztuce

weronika.plinska@up.krakow.pl

publikacje:


Weronika Plińska (ur. 1983)
Jestem doktorem nauk humanistycznych, od 2017 r. pracuję w Katedrze Nauk o Sztuce przy Instytucie Sztuki i Designu Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Ukończyłam studia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w 2017 r. obroniłam doktorat zatytułowany „Działania animacyjne w społecznościach lokalnych – perspektywa antropologii sztuki”. W latach 2010-11 jako stypendystka programu Erasmus studiowałam w University College London na Wydziale Antropologii i w School of Slavonic and East European Studies. Jestem autorką książki pt. „Sprawczość sztuki” wydanej przez Wydawnictwo Naukowe UP (2021) oraz reżyserką krótkometrażowego filmu dokumentalnego o malarstwie w przestrzeni publicznej („Alter ego” 2023, pokaz przedpremierowy w Galerii „Otwarta Pracownia” 30.09.2022 r.). Jako członkini Zespołu ds. Murali działającego przy krakowskim Urzędzie Miasta, biorę udział w obradach mających na celu opracowanie polityki muralowej miasta. Publikowałam w czasopismach takich jak m. in. „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, „Kultura Współczesna”, „Magazyn SZUM”. Interesuję się antropologią sztuki i kultury materialnej, tradycjami animacji kultury i community arts oraz sztuką w przestrzeni publicznej.
Kontakt: weronika.plinska@up.krakow.pl

Wybrane publikacje:

  • Badanie – rozumienie – działanie społeczne. Projekt etnografii animacyjnej i etnograficznie zorientowanej animacji kultury, „Kultura Współczesna” nr 4(62)2009 (wspólnie z T. Rakowskim).
  • Ethnographic Conceptualism: Performing Methodological Experiments. Instytut Sztuki Courtaulda w Londynie (omówienie), „Rocznik Antropologii Historii”, 2012, II, nr 1 (2)
  • Rainbow in Flames, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 9/2015.
  • Animating local communities through artistic practices: the case of Daniel Rycharski’s „totemic” animal murals and Monument to a Peasant, “Visual Ethnography”, Vol. 6, No. 2 (2017).
  • Obrazy uliczne [w:] Obrazy uliczne Piotra Jargusza. Sztuka w przestrzeni społecznej, pod red. Rafała Solewskiego, Wyd. Naukowe UP 2019.
  • Multimedialne protezy wykluczonych ciał. “Niebo nad Krakowem: LGBT mówi” Krzysztofa Wodiczki, Magazyn SZUM, data publikacji: 15.10.2021.
  • Crafting the Self Through Participation in a Community Arts Project, “Kultura-media-teologia” 2021(48) nr 4.
  • Performatywna teoria zgromadzeń Judith Butler jako przyczynek do rozważań nad odpowiedzialnością w wymiarze społecznym, “Edukacja etyczna”nr 18/2021.

 

Wybrane projekty badawcze:

  • 2010 Pieróg, obszary wiejskie Mazowsza: badania etnograficzne nad lokalną pamięcią o działaniach animacyjnych i community arts prowadzonych przez Laboratorium Edukacji Twórczej przy CSW w Warszawie i The Jubilee Arts
  • 2014 Warszawa: badania etnograficzne nad uczestnictwem w projektach artystycznych JP2 Kumulacja Łukasza Baksika i Tęcza Julity Wójcik
  • 2014 Kurówko, pogranicze Kujaw i Mazowsza: badania etnograficzne nad uczestnictwem w projektach artystycznych Daniela Rycharskiego (mural, rzeźba, instalacja)
  • 2015 Kraków, Warszawa: badania etnograficzne nad recepcją rzeźby Pomnik Chłopa Daniela Rycharskiego; współpraca przy tworzeniu realizacji Pomnik Chłopa oraz tymczasowego Muzeum Alternatywnych Historii Społecznych – za obie te realizacje artysta otrzymał nagrodę Paszport Polityki w dziedzinie Sztuki wizualne
  • 2018 Kraków: badania nad cyklem malarskim Obrazy uliczne Piotra Jargusza wyeksponowanym w przestrzeni publicznej
  • 2021-2022 Kraków: badania etnograficzne w ramach projektu Sztuka w przestrzeni publicznej Krakowa: między milczeniem a działaniem poświęcone praktyce dwóch artystów malarzy, którzy, choć reprezentują różne pokolenia i różne style działania, decydują się wyjść na ulice. Efektem badań jest film dokumentalny pt. “Alter ego”, którego bohaterami są Piotr Jargusz i Angelika Wojas (reż. W. Plińska, I. Kawecki).