kierownik katedry nauk o sztuce

dr Karolina Kolenda

dr Karolina Kolenda

historyczka sztuki i anglistka, studiowała na Uniwersytecie Jagiellońskim. Adiunkt w Katedrze Nauk o Sztuce w Instytucie Sztuki Mediów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zainteresowania naukowe: sztuka współczesna, geografia kulturowa, studia nad krajobrazem, ekokrytyka. Autorka książek: Na (nie) swojej ziemi. Tożsamość kulturowa i sztuka w Wielkiej Brytanii po 1945 (2016) i Englishness Revisited: Contemporary Literary Representations of English National and Cultural Identity (2019). Na Uniwersytecie Pedagogicznym prowadzi zajęcia z historii sztuki i dizajnu po 1945 roku.

kierownik katedry Intermediów

dr hab. Beata Długosz

dr hab. Beata Długosz

Ur. w 1978 r. Zatrudniona w Instytucie Sztuki Mediów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Prowadzi zajęcia z fotografii. W 2010 r. uzyskała tytuł doktora w zakresie fotografii w Łódzkiej Szkole Filmowej, (PWSTiTV). Jest laureatką Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa. Jej prace znajdują się w kolekcji Muzeum Historii Fotografii w Krakowie. Jej twórczość rozwija się dwutorowo, z jednej strony skupiona jest na dokumencie subiektywnym z drugiej na fotografii artystycznej odnoszącej się do zjawisk takich jak: emanacja światła, upływ czasu, procesy fotochemiczne. Posługuje się tradycyjnym warsztatem fotografii czarno-białej, eksperymentami bezkamerowymi, książką fotograficzną, instalacją site-specific.

www.beatadlugosz.blogspot.com

kierownik katedry MULTIMEDIÓW

dr Wioletta Sowa

dr Wioletta Sowa

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Grafiki. Dyplom w Pracowni Filmu Animowanego w 2000 roku, nagrodzony Medalem Rektora ASP. W 2017 r. uzyskała stopień doktora w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi.

W latach 2008 – 2012 przewodnicząca polskiego oddziału ASIFA (Association Internationale du Film d’Animation). Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego Eksperymentalnego i Video „Studio A”. Od 2010 roku jest ekspertem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W 2013 roku rozpoczęła pracę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego, gdzie prowadzi zajęcia z filmu animowanego i fotografii.

Dwukrotna laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009, 2013) oraz Stypendium Miasta Krakowa w dziedzinie filmu i Goethe Institut w Berlinie.

Zajmuje się artystycznym filmem animowanym, ale realizuje również filmy mixed media, mieszając animację z dokumentem i fabułą. W swoich filmach dokumentuje ludzkie przeżycia, kreując emocjonalne portrety bohaterów. Filmy Wioletty Sowy były prezentowane na wielu festiwalach w kraju i za granicą, zdobywając ponad dwadzieścia nagród.

Filmografia:

  • XOXO pocałunki i uściski – scenariusz, reżyseria, film animowany, 2016
  • Endblum – found footage, reżyseria, realizacja, 2014
  • nicht farbe – reżyseria, realizacja – film fabularno – animowany, 2012
  • niebiescy artyści tworzą sztukę – reżyseria, realizacja, animacja dla dzieci, 2012
  • Stworzenie światła – witraże Adama Stalony Dobrzańskiego – reżyseria, realizacja, animacja dokumentalna, 2011
  • Opiekujemy się zabytkami – realizacja części animowanej, animowano-fabularny, 2011
  • Refreny – reżyseria, realizacja, film animowany – debiut profesjonalny, 2007
  • Miasto Kraków – spot animowany, reżyseria, realizacja, 2005
  • Pomiędzy nami – reżyseria, realizacja, film animowany – praca dyplomowa, 2000

Ważniejsze nagrody:

  • SREBRNY SMOK, SREBRNY LAJKONIK,  NAGRODA FIPRESCI – 48 Krakowski Festiwal Filmowy, Kraków, 2008
  • Best Short “ponad granicami” nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego – Polish Film Festival,
  • MoMa, New York, USA, 2009
  • Prix de la creation musicale – Festival Premiers Plans Angers, Francja, 2009
  • Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych, Bośnia i Hercegowina
  • Best  Story –  Animated Dream Film Festival, Tallin, Estonia, 2008
  • Nagroda Główna, najlepszy film animowany – International Festival of Young Filmmakers
  • CineFest, Miskolc, Węgry, 2008
  • Specjalna Nagroda Jury i Nagroda Onda Curta – Monstra 08 Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych, Lizbona, Portugalia, 2008
  • Grand Prix „Złota kreska” dla najlepszego polskiego filmu animowanego – XIII Ogólnopolski Festiwal Filmów Autorskich OFAFA 2007, Kraków

Ważniejsze pokazy i prezentacje:

  • Camerimage, Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Bydgoszcz, Polska
  • Fundacja Kościuszki w Nowym Jorku, USA
  • Centre Pompidou  Paryż, Francja
  • London Film Festival, Londyn, Wielka Brytania
  • Barbican Centre Londyn, Wielka Brytania
  • International Animation Film Festival Hiroshima, Japonia
  • Annecy Film Festival, Francja
  • World Animation Film Festival Zagreb, Chorwacja
  • Ottawa International Animation Festival Ottawa, Kanada
  • Anima Mundi International Animation Festival of Brasil, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Brazylia
  • Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

mgr Katarzyna Cichecka

mgr Katarzyna Cichecka

Informacje już wkrótce 🙂 

dr hab Beata Cyboran

dr hab Beata Cyboran

Teoretyk i praktyk animacji kultury. Magister pedagogiki kulturalno-oświatowej i resocjalizacji. Doktoryzowała się na Wydziale Filozoficznym UJ. W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika. Autorka wielu publikacji naukowych z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, w tym monografii Animacja w systemie zależności instytucjonalnych. Uwarunkowania rozwoju animacji społeczno-kulturalnej na tle polskiej polityki kulturalnej po 1989 roku. Interesuje się edukacją kulturową, polityką kulturalną i procesem budowania demokracji w kulturze. Z tego zakresu prowadzi zajęcia dydaktyczne. Pracowała na stanowisku asystenta i adiunkta w Zakładzie Pedagogiki Społecznej i Andragogiki Instytutu Pedagogiki UJ. Obecnie zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Nauk o Sztuce. Uczestniczka krajowych i międzynarodowych projektów naukowych i edukacyjnych. Członek zarządu zrzeszenia działającego na rzecz animacji kultury Forum Kraków oraz Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.

mgr Jacek Doroszenko

mgr Jacek Doroszenko

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor realizacji audiowizualnych, prac wideo, instalacji dźwiękowych i projektów internetowych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020, Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2011 oraz beneficjent licznych międzynarodowych programów rezydencyjnych, m.in. Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island – Resignified Lefkada w Grecji, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Petrohradska Kolektiv Praga w Czechach, Del Bianco Fondazione we Włoszech, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, AAVC Hangar Barcelona w Hiszpanii.

Jacek Doroszenko wystawiał w kraju i za granicą, m.in. w Matadero Contemporary Art Center w Madrycie, FIESP Cultural Center Ruth Cardoso w Sao Paulo, Goldcorp Centre for the Arts w Vancouver, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Galerii Propaganda w Warszawie, CSW Łaźnia w Gdańsku, The Herbert Art Gallery i Museum w Coventry, Galerii Pauza w Krakowie, Galerii Jedna Dva Tři w Pradze, Galerii Kasia Michalski w Warszawie, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Kolonii Artystów w Gdańsku, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Casoria Contemporary Art Museum w Neapolu, Historic Centre of Athens, Fait Gallery w Brnie.

Audiowizualne projekty prezentował na wielu festiwalach i sympozjach sztuki, m.in. Mediations Biennale w Warszawie, The Wrong New Digital Art Biennale w Rio de Janeiro, CoCArt Music Festival w Toruniu, Transmission Arts Festival w Atenach, GENERATE! Festival for Electronic Arts w Tübingen, Interference Festival w Gdańsku, Festiwal Pole Widzenia w Toruniu, Open Source Art Festival w Sopocie, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE w Szczecinie, ISEA International Symposium on Electronic Art w Vancouver, Athens Digital Arts Festival, INCUBARTE International Art Festival w Walencji, FESTIVAL IN OUT w Gdańsku, Survival Art Festival we Wrocławiu, Biennale of Digital & Internet Art #nfcdab we Wrocławiu, Future Places Festival w Porto, FILE Electronic Language International Festival w Sao Paulo, European Media Art Festival w Osnabrück, R>>EJECT Radicals Festival w Rotterdamie.

  

Jednocześnie, w ramach autorskiego Pineum Studio, Jacek Doroszenko realizuje projekty multimedialne dla firm i instytucji kultury, tworzy systemy identyfikacji wizualnej oraz serwisy internetowe, m.in. Fundacja Rodziny Staraków, Lado ABC, Requiem Records, Fundacja Sztuki Polskiej ING.

Twórczość wizualna Jacka Doroszenko odbija się echem w obszarze muzyki i działań audio. Jego kompozycje muzyczne zostały wydane w formie albumów o międzynarodowym zasięgu, m.in. Infinite Values, Time Released Sound w USA; Wide Grey, Eilean Records we Francji; Soundreaming, Audiobulb Records w Wielkej Brytanii.

http://doroszenko.com

http://pineum.com

http://soundreaming.org

http://mammoth-ulthana.eu

https://www.instagram.com/jacek.doroszenko

mgr Piotr Filipiuk

mgr Piotr Filipiuk

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w 2012 r. w II Pracowni Interdyscyplinarnej pod kierunkiem prof. Grzegorza Sztwiertni. Zajmuje się głównie wideo, found footage, obiektem i instalacją.

Współdziałał w Grupie Artystycznej SILNIA, jest koordynatorem THE VIDEO COMMUNITY (organizacji skupiającej twórców, kuratorów i krytyków zajmujących się sztuką wideo).

Prezentował swoje prace na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą m.in.

  • Art Agenda Nova,
  • Zbiornik Kultury Kraków,
  • Przeciąg. Festiwal Sztuki Młodych,
  • Wozownia Toruń; Waterside Project Space Londyn.

mgr Paweł Hęciak

mgr Paweł Hęciak

Urodzony w 1992 r. w Opolu. W 2017 roku ukończył studia na kierunku Grafika na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Dyplom magisterski w pracowni projektowania cyfrowego „aplikacja medyczna Primo Opem Mobile” pod kierunkiem dr Marcina Klaga oraz aneks do dyplomu magisterskiego „Opracowanie Mitów Skandynawskich Roger’a Lancelyn’a Green’a” w pracowni grafiki edytorskiej pod kierunkiem dr Agnieszki Dutki.

W 2012 autor wystawy „Strzelnica” (wystawa indywidualna, podczas Opolskiego Festiwalu Fotografii OFF) oraz prezentacji projektu „Dykty” podczas IX Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Rybniku. W tym samym roku prezentował prace na Wyższej Uczelni Technologii Informatycznych w Katowicach („Majówka”) Współautor takich wystaw jak: „Nasza zima zła(?)..” (W Fundacji Sztuki Nowej ZNACZY SIĘ finansowanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2015), „Wystawa prac studentów z pracowni sitodruku Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie pod kierunkiem dr Stanisława Cholewy” (Galeria Plus 2016), „Projekty graficzne” – wystawa prac studentów Wydziału Sztuki powstałych pod kierunkiem: dr Agnieszki Dutki oraz dr Przemysława Paliwody (2017), „Dyplomy 2017” – wystawa najlepszych dyplomów Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Od 2017 roku prowadzi zajęcia z Edytorów graficznych oraz Pracownie projektowania dla internetu na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Interesuje się fotografią kreowaną i wpływem interfejsów na użytkownika.

dr Michał Hyjek

dr Michał Hyjek

Urodził się w 1986. Artysta i naukowiec tworzący narzędzia multimedialne służące do udostępniania oraz konserwacji dzieł sztuki. Specjalizuje się w działaniach w przestrzeniach publicznych oraz komercjalizacją badań naukowych z zakresu sztuki. Twórczość Michała charakteryzuje połączenie klasycznego warsztatu artystycznego i umiejętności technicznych z zakresu mechaniki i elektroniki.  Autor 54 wystaw m.in. w Jerozolimie, Berlinie, Paryżu, Pradze, Warszawie i Krakowie, 5 nagród, 40 wdrożeń przemysłowych. Jego prace znajdują się m. in. w kolekcji stałej Galerii Bunkier Sztuki, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i rapera Donguralesko. Prace Michała są wykorzystywane w ochronie zabytków (Muzeum Archeologiczne w Krakowie), kulturze (koordynator programu MKDiN Promesa na Litwie, Łotwie i Estonii) oraz edukacji (Uniwersytet Dzieci, Laboratorium Synchrotron UJ czy  Kuumu Muzeum w Tallinie). W 2012 roku zdobył tytuł III najlepszej pracy magisterskiej wyższych uczelni plastycznych w Polsce, w 2017 tytuł doktora na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie za którą otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Krakowa za wkład instalacji cyfrowych w udostępnianie wiedzy o sztuce. 

 

Więcej informacji o Michale oraz założonym wraz z Maciejem Gniadym Instytucie XR na stronie 

 

www.instytutxr.tk

dr Małgorzata Kaźmierczak

dr Małgorzata Kaźmierczak

Ur. 1979 w Krakowie. Doktor historii. Od 2004 roku niezależna kuratorka wydarzeń artystycznych w Polsce i USA, szczególnie poświęconych sztuce performance. Autorka tekstów o sztuce i redaktorka monografii naukowych. Od 2011 roku redaktorka i tłumaczka anglojęzycznego portalu o sztuce http://livinggallery.info, w latach 2012-2014 sekretarz redakcji pisma naukowego Sztuka i Dokumentacja. W latach 2014-2016 dyrektorka Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, 2016-2017 dyrektorka Mediateki Akademii Sztuki w Szczecinie i wykładowczyni w Zakładzie Historii i Teorii Sztuki Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów. Obecnie adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.

dr Marzena Kolarz

dr Marzena Kolarz

ur. 1979; mieszka i pracuje w Krakowie. 

Artystka, fotografka, projektantka ubioru, nauczycielka.

Zajmuje się głównie fotografią – niemal każdą dziedziną, bada jej zakres i możliwości. Szczególnie zainteresowana jest eksperymentem, fotografią kreacyjną, technikami historycznymi, fotografią otworkową, fotografią mody. Techniki fotograficzne stara się świadomie wykorzystać do budowania własnych, autobiograficznych opowieści.

W 2020 obroniła doktorat na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, otrzymując tytuł doktora sztuk. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Studia magisterskie ukończone z wyróżnieniem w 2007, licencjackie w 2005. Dyplom magisterski w dwóch pracowniach: Fotografii Intermedialnej oraz Fotografii Reklamowej. Dyplom licencjacki w pracowni Klasycznych Tematów Fotograficznych.

Od kilkunastu lat nauczyciel i wykładowca fotografii. Obecnie asystentka w Instytucie Sztuki Mediów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz wykładowca w Krakowskich Szkołach Artystycznych.

Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych oraz  około dwudziestu indywidualnych. Bardzo często pełniła również funkcję kuratora wystaw fotograficznych. Uczestniczka festiwali i konferencji związanych z fotografią. Często zapraszana do jury konkursów. Wielokrotna stypendystka: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Szkolnictwa Wyższego oraz stypendiów dla najlepszych studentów i doktorantów. Ma na koncie kilkadziesiąt nagród i wyróżnień w konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych m.in. tytuł International Fine Art Photographer of the Year IPHOTY 2016, 1 miejsce w Cyberfoto 2016, 1 miejsce w kategorii Fashion and Beauty Chromatic Awards 2017. 

 

www.marzenakolarz.com

dr Lech Kolasiński

dr Lech Kolasiński

Ur. w 1986 roku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w II pracowni interdyscyplinarnej. Dyplom u dr hab. Grzegorza Sztwiertni, aneks z malarstwa u profesora Andrzeja Bednarczyka. Doktorat na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w Pracowni Ergonomii pod opieką Prof. Czesławy Frejlich. Praca doktorska z zakresu  projektowania dotykowych materiałów dydaktycznych dla osób niewidomych i niedowidzących które są spójne z komunikacją wizualną instytucji. Członek stowarzyszenia artystycznego Otwarta Pracownia.

www.lechkol.com

mgr Justyna Kraszewska

mgr Justyna Kraszewska

Projektantka interakcji i badaczka User Experience z kilkuletnim doświadczeniem. Obecnie doktorantka na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W projektach, które realizuję pełni rolę badaczki, projektanta jak i mentora. Rozpoznawanie potrzeb użytkowników oraz biznesu, stanowi punkt wyjścia i najważniejsze cele w jej pracy. Z pełnym zaangażowaniem pobudza kreatywność, opracowuje koncepcje, projektuje procesy i interakcje zarówno dla firm polskich jak i zagranicznych. Od 2015 roku jest wykładowcą na Uczelniach Artystycznych w Krakowie.

dr Przemysław Liput

dr Przemysław Liput

Urodzony w 1985 r. w Sanoku. W 2010 roku ukończył studia na kierunku Grafika na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Dyplom magisterski w pracowni druku cyfrowego.

Jest autorem ilustracji do książek:

  • „Dzieci doktora Motyla”,
  • „Stefek Burczymucha”,
  • „Kacper i jego sprawy”,
  • „Jak to na wojence…”,
  • „Gupikowo”
  • oraz filmu animowanego „Doktor Marazm” nagrodzonego przez Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Pracował dla wielu instytucji i wydawnictw, takich jak: Muzeum Powstania Warszawskiego, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Unicef, wydawnictwa PWN, Operon, Multico, GWO, magazynu „Świerszczyk”.

Od 2011 prowadzi zajęcia z animacji i multimediów na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Realizuje prace w technikach graficznych, rysunkowych oraz wideo.

www.przemekliput.pl

www.animacja-obrazu.tumblr.com

dr Michał Łuczak

dr Michał Łuczak

Michał Łuczak (ur. 1983 r.) fotograf, artysta wizualny, kurator. Pracuje głównie z fotografią i video. Absolwent Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie oraz iberystyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 2010 roku jest częścią kolektywu Sputnik Photos. Współprowadzi roczny warsztat fotografii dokumentalnej Program Mentorski Sputnik Photos oraz wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

W ostatnich latach skupia się na skomplikowanej i interesownej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym i swym najbliższym otoczeniem. Nie szuka daleko, jego najnowsze prace koncentrują się na lokalnych problemach, które mogą być również postrzegane uniwersalnie: konsekwencje przemysłu węglowego czy gospodarcze traktowanie lasów.

Jest autorem książek fotograficznych: Brutal (2012), Koło miejsca/Elementarz (wraz z Krzysztofem Siwczykiem, 2016), 11.41 (wraz z Filipem Springerem, 2016).

Jego prace wyróżniano w takich konkursach, jak Magnum Expression Award, Mio Photo Award oraz Fotograficzna Publikacja Roku. Stypendysta MKiDN oraz programu Młoda Polska. Ze Sputnik Photos wystawiał m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie; Galeria Sztuki Arsenał w Białymstoku; Günter Grass Gallery w Gdańsku; Mai Mano House w Budapeszcie; Fotodok w Utrechcie. Autor wystaw indywidualnych m.in. w Galeria RE – MOCAK w Krakowie; Czytelnia Sztuki – Muzeum w Gliwicach; Galeria Miejsce przy miejscu we Wrocławiu i Muzeum Śląskim.

Od 2019 roku jest reprezentowany przez Galerię Szarą z Katowic.

 

www.michal-luczak.com

dr Małgorzata Łuczyna

dr Małgorzata Łuczyna

Ur. w 1980 roku w Bielsku-Białej, mieszka i pracuje w Krakowie. Zajmuje się fotografią, sztuką nowych mediów, oraz różnymi formami działania w przestrzeni publicznej. Absolwentka edukacji artystycznej na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM. Dyplom doktorski zrealizowała na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w PWSFTiTV w Łodzi.

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Instytutu im. Adama Mickiewicza (2013, 2016, 2018). Uczestniczka rezydencji artystycznych m.in. w Wrexham w Walii, oraz w Uściu nad Łabą w Czechach. Otrzymała nagrody: I nagroda A_KUMULACJE Kaliskie Biennale Sztuki (2017), Nagroda Rektora UŚ (2013), I nagroda w konkursie „W Obiektywie”, Kalisz (2009) oraz wyróżnienie na III Warszawskim Biennale Sztuki Mediów (2010) oraz Samsung Art Master (2006). Autorka projektów multimedialnych, instalacji, wystaw i projektów interdyscyplinarnych. Uczestniczyła w wystawach zbiorowych w Polsce oraz za granicą m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Rosji, na Litwie, Łotwie oraz w Argentynie.

www.luczyna.art.pl
www.memorymorph.pl

dr Małgorzata Markiewicz

dr Małgorzata Markiewicz

Małgorzata Markiewicz mieszka i pracuje w Krakowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2015 roku uzyskała tam stopień doktory.

Studiowała na Konstfack oraz w Critical Design Studio na Wydziale Architektury Królewskiej Akademii Technologicznej w Sztokholmie. Praktyka artystyczna Małgorzaty Markiewicz bada złożoność współczesnej dynamiki płci w kontekście środowiska domowego, a także szeroko rozumianego społeczeństwa. Od 2016 roku współpracuje z Fundacją Razem Pamoja realizując projekty w slumsie Mathare w Nairobi, Kenia. Współpracuje z galerią l’etrangere z Londynu. http://letrangere.net/artist/malgorzata-markiewicz/

Rezydencje: 2019 Muzeum Tatrzańskie, Zakopane, 2015 London Summer Intensive UCL i Camden Arts Centre, 2014 CRIR, Christiania, Kopenhaga, 2013 Botkyrka Konsthall, Fitja, Sztokholm, 2011 Factory for Art&Design Kopenhaga, 2007 SPACES, Cleveland Ohio, USA, 2006 HIAP, Cable Factory, Helsinki.

 

Prace w kolekcjach: Berardo Museum Portugalia, MOCAK Kraków, Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk, Bunkier Sztuki, Kraków, Arsenał w Białymstoku, Botkyrka Konsthall, Szwecja oraz w kolekcjach prywatnych.

 

Projekty i wystawy między innymi w: The Photographers Gallery, Londyn, l’etrangere Londyn, Camden Arts Center, Londyn, Institute of Contemporary Arts, Londyn, UK, Centrala, Birmingham, UK,  Matadero, Madryt,Hiszpania, Bearado Museum Lizbona, Portugalia Romantso Cultural Centre, Ateny, Grecja,  Mathare Art Gallery Nairobi, Kenia, Botkyrka Konsthall, Sztokholm, Szwecja, Factory for Art&Design, Kopenhaga, Dania, Spaces Gallery, Cleveland, USA, Zamek Ujazdowski, Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, Galeria Lokal_30, Warszawa, MOCAK, Kraków, Bunkier Sztuki, Kraków, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

www.malgorzatamarkiewicz.com.pl

dr Miłosz Markiewicz

dr Miłosz Markiewicz

Historyk sztuki i kulturoznawca. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest autorem licznych publikacji w monografiach oraz czasopismach naukowych dotyczących zagadnień związanych z szeroko rozumianą etyką i estetyką posthumanizmu, dyskursem nowego materializmu, redefinicją ekologii w czasach antropocenu czy problematyką widzenia/niewidzenia oraz nie-obecności. Popularyzator wiedzy z zakresu nowych odczytań relacji kultura/natura (współpracuje m.in. ze Świetlicą „Krytyki Politycznej” w Cieszynie). Był członkiem redakcji kwartalnika filozoficznego „Estetyka i Krytyka” (obecnie „The Polish Journal of Aesthethics”), jest jednym z redaktorów pisma kulturalnego „Fragile”. Tłumaczył na polski teksty Rosi Braidotti. Jest kierownikiem literackim Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.

dr hab. Adam Panasiewicz

dr hab. Adam Panasiewicz

W 1991 roku ukończył krakowską ASP w Pracowni Litografii kierowanej przez prof. Romana Żygulskiego na Wydziale Grafiki. Pracę w Wyższej Szkole Pedagogicznej (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny) w Krakowie rozpoczął w 1994 r. Od roku 2005 był promotorem około 50 dyplomów licencjackich i magisterskich. Zajmuje się grafiką cyfrową, rysunkiem i cyfrowym wideo.

Autor wielu wystaw indywidualnych. Uczestniczył w licznych wystawach zagranicznych, m. in.

  • V Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tajpej na Tajwanie,
  • I Międzynarodowym Biennale Grafiki w Maastricht w Holandii,
  • 22 Biennale Grafiki w Lublanie,
  • wystawach Polish Prints 98 w The Polish Museum of America w Chicago
  • Agart World Print Festival w Lublanie,
  • International Triennial 97 Rio de Janerio w Museum de Arte Moderna Brazil.

mgr Anna Pichura

mgr Anna Pichura

Absolwentka Kursu DokPro w Szkole Wajdy (2020) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się filmem dokumentalnym, video, tworzy projekty multimedialne. Jej obszar zainteresowań to sztuka zaangażowana społecznie. W 2020 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Twórcze Miasta Krakowa na realizację filmów dokumentalnych poświęconych walce z wykluczeniem społecznym. W 2018 roku brała udział w wystawie Zwierzęta Domowe w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie. W 2017 roku odbyła staż w dziale aneducation Documenta14 w Kassel. 

Dyrektor Instytutu

dr hab. Jakub Pierzchała

dr hab. Jakub  Pierzchała

Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Krakowie – dyplom magisterski w 2005 roku w pracowni fotografii pod kierunkiem prof. Agaty Pankiewicz. W 2012 roku uzyskał stopień doktora w dyscyplinie sztuki piękne, przedstawiając pracę pt. Księga niepokoju wg. Fernanda Pessoi, wersja 2.0.

Grafik-projektant oraz fotograf z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w obu dziedzinach. Laureat międzynarodowego konkursu Epson Art Photo Award w 2005 roku, a także Stypendium Miasta Krakowa w 2006 roku.

Autor licznych wystaw indywidualnych i uczestnik wielu zbiorowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych, m.in. w Pałacu Sztuki w Krakowie, Domu Krakowskim w Norymberdze, a także w galerii Pauza w Krakowie. W pracy twórczej obserwuje wpływ cywilizacji i współczesnej technologii na człowieka.

Na Wydziale Sztuki zatrudniony od 2005 roku. Współautor koncepcji kierunku studiów Digital Design. Od 2017 roku kierownik Katedry Multimediów.

www.kubapierzchala.com

mgr Arkadiusz Półtorak

mgr Arkadiusz Półtorak

Kulturoznawca, kurator i krytyk sztuki; żyje i pracuje w Krakowie. Asystent w Katedrze Nauk o Sztuce Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; jako wykładowca pozostaje też związany z Wydziałem Polonistyki UJ. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA; stypendysta MNiSW oraz laureat ministerialnego programu „Diamentowy Grant” (2015-2019). W latach 2017-2018 uczestniczył w podyplomowych studiach kuratorskich w De Appel w Amsterdamie. Regularnie pisze teksty o sztuce współczesnej dla „Magazynu SZUM”; publikował też na łamach „Przeglądu kulturoznawczego”, „Dwutygodnika” czy „Didaskaliów”, a także w katalogach wystaw oraz monografiach poświęconych sztuce i kulturze współczesnej, np. Kinship in Solitude – Perspectives on Notions of Solidarity, red. Anna Jehle and Paul Buckermann (Hamburg: adocs, 2017), Fikcje jako metoda. Strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach, red. Małgorzata Sugiera (Kraków: Księgarnia Akademicka, 2018) oraz Trouble with Value, red. Kris Dittel, Eindhoven: Onomatopee 2020). Organizator licznych projektów artystycznych, m.in. grupowej wystawy While I Kiss the Sky (współkur. Goschka Gawlik; w ramach festiwalu curated_by, Wiedeń 2019) oraz indywidualnych wystaw Jana Moszumańskiego-Kotwicy (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2019), Marii Lobody (Elementarz dla mieszkańców miast, Kraków 2020) czy Jasminy Metwaly (Galeria Arsenał, Białystok 2020).

Jego zainteresowania badawcze oscylują m.in. wokół współczesnych rewizji konstruktywizmu, historii wystawiennictwa, ewolucji eksperymentalnego instytucjonalizmu, współczesnej sztuki zaangażowanej, badań inspirowanych sztuką (art based research), a także teorii krytycznej i kategorii doświadczenia w teorii sztuki oraz kultury.

mgr Aleksandra Rodobolska

Absolwentka Wydziału Intermediów ASP w Krakowie – dyplom magisterski w 2016 roku w pracowni Animacji pod kierunkiem prof. Krzysztofa Kiwerskiego.

Artystka wizualna. Tworzy animacje reklamowe, telewizyjne, czołówki, teatralne scenografie animowane, teledyski, oraz wizualizacje dla wydarzeń muzycznych. Zajmuje się również montażem, oraz efektami specjalnymi w filmie.

mgr Aleksandra Rodobolska-Dudek

mgr Aleksandra  Rodobolska-Dudek

Informacje już wkrótce 😉

dr Krzysztof Siatka

dr Krzysztof Siatka

historyk sztuki i kurator, badacz neoawangardy i sztuki współczesnej, zainteresowany konceptualizmem i jego następstwami oraz historią wystawiennictwa. Autor monografii W kierunku sztuki ukrytej. Historia Janusza Kaczorowskiego (Wydawnictwo Naukowe UP, 2019). Na podstawie pracy Udział krakowskich artystów lat 70. XX wieku w przełomowych zjawiskach neoawangardy obronionej na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2017 roku otrzymał stopień doktora nauk humanistycznych. Dawniej dyrektor Galerii Foto-Medium-Art (2007–2011) i kurator w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (2011–2019). Autor koncepcji kilkudziesięciu zrealizowanych wystaw indywidualnych i grupowych, w których prezentowano prace takich artystów jak Carlos Amorales, Graciela Carnevale, Tony Cokes, Tomasz Dobiszewski, Sława Harasymowicz, Gert Jan Kocken, Sarah van Lamsweerde, Louise Lawler, Justyna Mędrala, Adrian Paci, Ewa Partum, Zdzisław Sosnowski, Timm Ulrichs, Roland Wirtz.

dr hab. Rafał Solewski

dr hab. Rafał Solewski

profesor na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, Wydział Nauk Humanistycznych, Katedra Nauk o Sztuce. Autor książek: Umiar i namiętność. Życie i sztuka Janusza Orbitowskiego / Moderation and Passion. The Life and Art of Janusz Orbitowski (2019); Wypatrując. Idea człowieczeństwa i hermeneutyka tożsamości osobowej we współczesnych sztukach wizualnych (2016); Viatoris. Który pokonuje drogę. Ponowoczesny romantyzm Piotra Jargusza / Viatoris, who hits the road hard. Postmodern romanticism of Piotr Jargusz (2016); Skrytość piękna. Idealizm i problem tożsamości w sztukach wizualnych na przełomie XX i XXI wieku (2015); Synteza i wypowiedź. Poezja i filozofia w sztukach wizualnych na przełomie XX i XXI wieku (2007); Franciszek Mączyński (1874–1947). Krakowski architekt (2005).

dr Bernadeta Stano

dr Bernadeta Stano

Stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce uzyskała w 2004 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 1998 roku związana jest zawodowo z Wydziałem Sztuki, a od 2019 roku z Instytutem Sztuki Mediów na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, którego jest również absolwentką (kierunek: wychowanie plastyczne). Wykłada historię sztuki, zagadnienia sztuki współczesnej i służy studentom pomocą w przygotowywaniu prac licencjackich i magisterskich.

Obecnie prowadzi badania nad specyfiką polskiego życia artystycznego po II wojnie światowej ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska mecenatu przemysłowego oraz działalnością artystyczną i animacyjną na terenach poprzemysłowych. Z racji wieloletniej współpracy z środowiskiem artystycznym Wydziału Sztuki interesuje się i żywo reaguje na wszelkie jego nowe propozycje w obszarze sztuk wizualnych.    

Jest autorką książek: „Wystawy zapamiętane, wystawy zapomniane. Życie artystyczne Krakowa, Nowej Huty, Rzeszowa i Zakopanego w okresie Odwilży”, Kraków 2007, „Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958–1960”, Kraków 2009; „Artysta w fabryce. Dwa oblicza mecenatu przemysłowego w PRL”, Kraków 2019, tekstów naukowych w pracach zbiorowych oraz artykułów w takich czasopismach jak „Dekada Literacka”, „Nowa Dekada Krakowska”, „Znak”, „Arteon”, „Autoportret”, „Opcje”, „Format”.

dr Łukasz Surowiec

dr Łukasz Surowiec

Łukasz Surowiec, ur. 1985 w Rzeszowie. Mieszka i pracuje w Krakowie. Artysta interdyscyplinarny, rzeźbiarz, twórca filmów wideo, autor akcji w przestrzeni publicznej, sytuacji oraz interwencji opartych na badaniach stosunków społecznych. Studiował na Wydziale Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie.

Ma na swoim koncie kilka głośnych wystaw indywidualnych m.in.

  • „Sczęsliwego Nowego Roku” (CSW Kronika w Bytomiu 2011/2013),
  • „Dziady” (Bunkier Sztuki w Krakowie 2013),
  • „Umierać nikt się nie Boi” (CSW Zamek Ujazdowski 2014),
  • „Poczekalnia” (CSW Znaki Czasu w Toruniu,2014).

Brał udział w licznych wystawach zbiorowych m. in:

  • „Co widać. Polska sztuka dzisiaj” (MSN, Warszawa 2014),
  • „Air de Pologne” (De Garage, Mechelen, Belgia 2012),
  • „Critical Juncture” (Kochi Muziris Biennale, Kochi Indie 2013),
  • „Polish Art Today” (Kunsthalle, Bratislava, 2014),
  • „7. Berlin Biennale” (KW, Berlin 2012) z projektem Berlin-Birkenau, który pokazywał również w Galerii Whitechapel w Londynie oraz w Hongkongu.

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81ukasz_Surowiec

mgr Marcin Turecki

mgr Marcin Turecki

Informacje już wkrótce 😉

dr hab. Maria Wasilewska

dr hab. Maria  Wasilewska

Ur. w 1971 r. w Toruniu, mieszka i pracuje w Krakowie. Dyplom z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w 1996 roku na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Zajmuje się instalacją, realizacjami site specific i environment, tworzy obiekty przestrzenne, wideo.   W swoich pracach często wykorzystuje dźwięk. W sztuce interesują ją głównie możliwości poznawania, odczuwania i nazywania rzeczywistości.

Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008). Nagroda specjalna galerii w Mediolanie „Amy-D Arte Spazio” na wystawie 7th International Arte Laguna Prize w Arsenale w Wenecji (2013). Rezydencja artystyczna w Aso w Japonii (2018). 

Wystawy indywidualne i zbiorowe w kraju i za granicą między innymi w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Lublinie, Łodzi, Szczecinie, Mediolanie, Wenecji, Hamburgu, Berlinie, Lejdzie, Sztokholmie, Kumamoto.                                                                                           Współpracuje z galerią Amy-d Arte Spazio w Mediolanie.

Od 2010 roku pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

www.mariawasilewska.com

mgr Marcin Wojciechowski

mgr Marcin Wojciechowski

Urodzony 1972 w Mszanie Dolnej. Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. Artysta wizualny, twórca kameralnych form animowanych i eksperymentalnych, które realizuje pod szyldem Laboratorium Obrazów Ruchomych. W swoich pracach eksploruje sferę stanów psychicznych i reakcji na bodźce świata zewnętrznego. Autor opracowań plastycznych filmów reklamowych, czołówek animowanych, wizualizacji i teledysków.

Udział w licznych festiwalach i pokazach sztuki video, filmu eksperymentalnego i animacji w kraju i zagranicą.

dr Agata Wójcik

dr Agata Wójcik

W roku 2005 ukończyła historię sztuki w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2006–2009 pracowała w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. W latach 2009-2011 była asystentką w Zakładzie Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2007–2013 doktorantka na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stopień doktora nauk humanistycznych otrzymała w roku 2013. Od roku 2013 jest zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Sztuki.

Kiedyś badaczka malarstwa XIX i przełomu XIX i XX wieku, zwłaszcza nurtu orientalistycznego. Obecnie zajmuje się historią polskiego designu. W latach 2016-2020 realizowała grant Narodowego Centrum Nauki (Sonata 9) „Ojcowie polskiego designu. Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana. Architektura wnętrz i meblarstwo”. Jego wynikiem stał się cykl tekstów na temat polskich wnętrz i mebli przełomu XIX i XX wieku i monografia Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana. Obecnie bada dzieje Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie.

Na Wydziale Sztuki wykłada historię designu i projektowania graficznego, jest promotorką teoretycznych prac dyplomowych na kierunkach wzornictwo i Art & Design.

Autorka monografii „Stanisław Chlebowski, „Nadworny Farbiarz Jego Sułtańskiej Mości”. Życie i twórczość” (Warszawa 2016). Publikowała między innymi w „Biuletynie Historii Sztuki”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Quart. Kwartalniku Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, „Rocznikach Humanistycznych”, „Journal of the International Association of Research Institutes in the History of Art”, „Modusie. Pracach z historii sztuki. Roczniku Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego”, „Ikonothece”, „Załączniku Kulturoznawczym”.

dr hab. Sebastian Wywiórski

dr hab. Sebastian  Wywiórski

Ur. w 1974 roku w Krakowie. 1996–2001 studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Sławomira Karpowicza. Uzyskanie stopnia doktora w 2010 roku. Stypendysta Prezydenta Miasta Krakowa oraz Fundacji „Grizella”.

Wystawy indywidualne między innymi w Krakowie, Warszawie, Berlinie, Frankfurcie, Poczdamie. Udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Japonii.

Od 2010 roku pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

www.wywiorski.format.com

dr Bartosz Zaskórski

dr Bartosz Zaskórski

Bartosz Zaskórski/Mchy i porosty

1987. Pochodzi ze wsi Żytno. Absolwent kierunku Grafika na Akademii Sztuk Pięknych. Rysuje, tworzy obiekty, nagrywa muzykę, pisze słuchowiska i opowiadania. Interesują go kulturowe zjawiska trudne do zaklasyfikowania, wydarzające się na obrzeżach sztuk wizualnych, literatury, muzyki oraz popkultury. W swoich pracach zajmuje się potencjalną strasznością wszystkiego.

Wystawiał w kraju i za granicą, między innymi w CSW Zamek Ujazdowski, Galerii Piktogram, Galerii Henryk, Polana Institute, BWA Bielsko-Biała, BWA Tarnów, BWA Bunkier Sztuki w Krakowie, CAC w Wilnie, Plato w Ostrawie. Jego prace znajdują się w kolekcjach: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie oraz kolekcjach prywatnych. 

Doktorant ASP Kraków, promotor dr hab. prof. ASP Dariusz Vasina. Od 2018 pracuje jako asystent na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie prowadzi autorską Pracownię Audio. Od 2019 asystent na kierunku Malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Jako muzyk działa pod nazwą Mchy i porosty. Tworzy smutną muzykę elektroniczną. Pod tą nazwą wydawał w Recognition Records, Brutaż, Transatlantyk, Kikimora Tapes czy Pointless Geometry. Nakładem wydawnictwa BDTA ukazały się kasety z jego słuchowiskami: Wsie (2015) oraz I wtedy okazało się, że umarłem (2016). Jego najnowszy album ukaże się w 2020 w nowojorskim wydawnictwie NOT NOT FUN.

 

http://bartoszzaskorski.pl/

https://www.facebook.com/zbaskorski 

https://www.instagram.com/bartoszzaskorski/

https://soundcloud.com/bartosz_zaskorski

ZA-CA DYREKTOR INSTYTUTU

dr Jacek Złoczowski

dr Jacek Złoczowski

Artysta sztuk wizualnych i intermedialnych. Urodzony w 1985 roku w Raciborzu. Obecnie przebywa i pracuje w Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale Intermediów i BWS w Bielsku-Białej.  Twórca instalacji interaktywnych, przestrzeni wirtualnych, animacji, słuchowisk, akcji artystycznych, aplikacji komputerowych.

Prezentował prace m.in. w Warszawie, Piotrkowie Trybunalskim, Bielsku-Białej, Londynie, Walencji, Rydze.

www.zlo.art.pl